Cancel-kulttuuri ja ”parvihyökkäykset” paljastivat olemuksensa, -ja kärsivät takaiskun

Sosiaalisessa mediassa toteutetun parvihyökkäyksen jälkeen Disneyn ja Lucasfilmin tuotannosta ’The Mandalorian’ potkut saanut toimintanäyttelijä Gina Carano kommentoi sunnuntaina (21.02.) The Daily Wire:n päätoimittaja Ben Shapirolle nykyisin trendikästä cancel-vainoamista ja elokuva-alan ilmapiiriä.

Gina Carano menetti työpaikkansa ja elokuvaroolinsa häneen kohdistuneen silakka-tyyppisen parvihyökkäyksen seurauksena, parin hänen some-päivityksensä jälkeen, kun hän oli kirjoittanut jotain poliittisesti epäkorrektia, -oli mm. epäillyt epäselvyyksiä Yhdysvaltain viime vuoden marraskuussa pidetyissä presidentinvaaleissa. Ennen Caranoon kohdistuneen mielipidevainon tarkastelua, vilkaisemme kokonaiskuvaa:

  • Huolimatta useista tuomioistuinten määräyksistä, jotka myötäilivät edellisen presidentin Donald Trumpin lakitiimin kantoja, media uutisoi hyvin yhtenäisenä ”perusteettomista syytteistä vaalimenettelyä kohtaan”.
  • Median ”totuuden” suhteen poikkiteloin olevien viestien kirjoittajiin kohdistui johtavilla sosiaalisen median alustoilla sensuroiminen, jopa palvelusta pois-sulkeminen, ja tämä ulottui jopa (silloin vielä) istuvaan presidenttiin.
  • Joihinkin epäkorrektisti kirjoittaneisiin, mm. Gina Caranoon, kohdistui massapostitus-kampanja, jolla pyrittiin -ja onnistuttiin- poistamaan heidät työpaikoistaan t. oppilaitoksista, ja estämään heidän työllistymismahdollisuutensa.
  • Syksyllä 2020 Antifa/BLM-huligaanit toteuttivat jopa päivittäisiä häiriöitä, jotka loivat pelon ilmapiiriä myös reaalimaailmassa.

Näin päädytään olotilaan, jossa median viesti on yhdensuuntainen, ilman vaihtoehtoja, ja toisinajatteluun liittyy henkilökohtainen riski. Kuvaamassani kampanjoinnissa toteutui kolme keskeistä totalitarismin tunnuspiirrettä:

  • Tiedonvälitys, -sosiaalista mediaa myöten, pyrittiin saamaan yhdenmukaiseksi, ja poistamaan näkyvistä kaikki poikkeava tieto ja krittiikki.
  • Toisinajattelijoihin pyrittiin kohdistamaan maalitus, jolla tavoiteltiin henkilön taloudellisen ja henkilökohtaisen elämän tuhoamista.
  • Poliittisen establishmentin väkivaltaosasto, Antifa/BLM, sai riehua omaisuutta tuhoten ja ihmisiä uhkaillen ilman viranomaisten tuloksellista puuttumista. Heillä oli ikäänkuin licence to kill.

Näistä tuntomerkeistä tietää, milloin demokratia ollaan menettämässä, ja ollaan joutumassa johonkin aivan muuhun olotilaan. Keskitymme tässä tarkastelussa vain henkilöihin kohdistuviin joukkohyökkäyksiin, jollainen toteutui Gina Caranon kohdalla, ja jollainen kuuluu myös Suomeen ilmaantuneen silakka-liike -operaation työkalupakkiin.

Somekampanja ”#FireGinaCarano täytti Disney/Lucasfilmin sähköpostit ja aiheutti kestämättömiä paineita yhtiön toimivalle johdolle ja osakkaille. Some-aggressio voi olla hyvin vaarallista liikeyritykselle, joka tarvitsee toimiakseen myönteistä mielikuvaa yleisön tajunnassa. Suomessakin on yritetty: Tavaratalo Kärkkäistä vastaan on useaan kertaan hyökätty natsi-leimalla, kehoittaen ostajia ja tavarantoimittajia välttämään leimauksen kohdetta. Tapaukset Kärkkäinen ja Carano osoittavat tarkastelemamme ilmiön olevan maailmanlaajuinen. Se toimii kuitenkin kaikkialla hyvin samankaltaisella metodilla:

  • Kootaan joukko some-viestittäjiä, yleensä nuoria ja vähä tyhymiä. Heitä motivoidaan trendi-jutuilla: Ilmasto, rasisminvastustaminen, etc. -Varmaan tiedätte nuo jutut.
  • Heidät innostetaan ensin sulkemaan pois toisinajattelevat kirjoittajat näkyvyydestään: Väsätään bannilistoja, ja niitä kavereille jaetaan. Virallisen bannilistan ja mm. liittymällä Antifaan, ja maksamalla jäsenmaksun. (-Nyt olet kova tyyppi, ja tiedostava!)
  • Listattuihin pahiksiin aletaan kohdistaa toimenpiteitä: Heidän työnantajilleen lähetetään viestejä, heistä tehdään mm. massoittain lastensuojeluilmoituksia, jos ovat perheellisiä.

Näinpä ”fasisminvastustajina” parvihyökkäyksiin mukaan houkutelluista on itsestään tullut kanssaihmisten vainolaisia ja eräänlaisia fasisteja. ”Anti”fasismi on näin riisunut tekopyhän etuliitteensä, ja toimii omana itsenään, -niin Hollywoodissa kuin Suomessakin. Tämän ilmiön, masinoidun ja kontrolloidun massahysterian, kohteeksi siis joutui toimintafilminäyttelijä Gina Caranokin.

Disneyn taipumisen massiivisen some-painostuksen alla Carano huomasi vähittäin: Hänen roolihahmonsa katosi julkaisujen grafiikasta vähin äänin, ilman keskustelua, viime vuoden lopulta alkaen. Cara Dune -hahmon fanit olivat ihmeissään, ja kysyivät yhtiöltä, onko Carano saanut potkut. The Daily Wire -julkaisun päätoimittajalle Ben Shapirolle Gina kertoo mielialojen yhtiössä muuttuneen kummallisiksi:

”En ole ainoa”, Gina kertoi Shapirolle: Useat Mandalorian -tuotannossa työskentelevät henkilöt tunsivat olonsa samanlaiseksi, ja heidän oli pidettävä mielipiteensä omana tietonaan, -vaarana oli menettää työpaikkansa. Carano kertoi, että hänen ystävänsä, joka työskentelee tuotannon parissa, on ”samanlaisessa tilanteessa”, mutta hän ei mennyt yksityiskohtiin. ”Kaikki pelkäävät työpaikkansa menettämistä.”

Näin työpaikkansa menettänyt Carano kuvailee mielipideilmastoa yhdessä yrityksessä, jonka pitäisi olla yksityisesti omistettu, vailla poliittisia intohimoja ja ilman riippuvuutta poliittista vallankäyttäjistä. Kaiken lisäksi tämä henkilöön kohdistettu kampanja oli alkanut aikana, jolloin Valkoista taloa ja Yhdysvaltain hallitusta johtivat republikaanit, ja Gina Caranon kiistanalaisiksi todetut mielipiteet olivat yhteisiä hänelle ja republikaani-konservatiiveille. Vastausta vaille jää kysymys, kenen valtakoneiston varpaille Gina oli astunut?

Carano kertoi haastattelussaan Shapirolle saaneensa tiedon irtisanomisestaan hänelle vahingossa jaetusta ”Fire Gina Carano” -tägätystä viestistä. Ilmapiirin muuttumisen hän oli toki huomannut.

”Huomasin jonkun yhtiössä lähettäneen vahingossa minulle keskustelun, jonka mukaan he seurasivat” Fire Gina Carano”-merkittyjä sisältöjä, jolla ei ollut mitään tekemistä kanssani.”   … He lähettivät vahingossa sähköpostia, mikä oli hyvin valaisevaa, joten tiesin. Tiesin, että he kiinnittivät huomiota.”

Tämän kaiken jälkeen Carano päätti, että jonkun on nostettava tämä laajalle levinnyt  ja tuhoisa poliittisen kiusaamisen kulttuuri esiin. Hän oli nähnyt saman tapahtuvan jo niin monelle. -Nyt siis tiedätte, miksi niin moni Hollywoodin tähti on ottanut kantaa Yhdysvaltain poliittiseen kriisiin, -ja aina juuri tietyllä aivan samalla tavalla. (En ota esimerkkejä, koska pilaisin ehkä eräiden leffojen nautittavuuden lukijan silmissä.)

Gina Caranon kiirastuli päättyi uuteen työsopimukseen Daily Wiren kanssa, mutta kaikki parvihyökkäykset eivät ole päättyneet yhtä onnekkaasti. Hänen rohkea esiintulonsa, ja menestynyt some-totalitarismin torjuntansa, saattaa olla käänne, torjuntavoitto, Hyvän ja Pahan ikuisessa mittelössä.

Gina Carano Ben Shapiron haastattelussa 21.02. 2021:

Luettavaa:

  • The Daily Wire 21.02. 2021.
  • Later, several members of the Communist Party in Hollywood who had been involved in the attempted takeover went public and described in intimate detail how Moscow was trying to take over the picture business.” ― Ronald Reagan, An American Life.
  • Sputnik News 20.02. 2021.

”The Times They Are A Changing”: Cancel-kulttuuri kanveesiin, parvihyökkäys torjuttu

Kaksi maalittamis-uutista, kaksi suhtautumista, yksi totalitarismi

2 Comments

  1. Merceeri
    22.2.2021 17:54

    Kyllä nämä ”silakka-rauhanpuolustajat” ovat mätää porukkaa. Veikkaisin, että hajunsakin on yhtä rikkimäisen pistävä, kuin hapansilakkaparvi lämpimissä antifantin kalsareissa?

    Vastaa
  2. pöh
    22.2.2021 23:49

    Vasemmistolaisuus on mielenterveysongelma.

    Ihan pelkästään omista kokemuksista kirjoittaessa olen saanut niitä ”silakoita” kimppuuni.
    Ei kyllä saisi silakoiksi kutsua se loukkaa silakoiden älyllistä kapasiteettia.

    Hyvä muistaa myös se kuka siitä ”maalittamisesta” on puhunut viimeiset pari vuotta? Juuri ne samat vasemmistolaiset jotka sitä itse harrastaa.

    Vastaa

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Scroll to top