Koronarajoitukset ovat lisänneet tyttöjen sukupuolista silpomista Keniassa

Tyttöjen sukupuolielinten silpominen kiellettiin Keniassa lailla jo vuonna 2011, mutta sitä jatketaan salaa ja myös terveystyöntekijöiden toimesta. Kun Kenia on monen muun maan tapaan sulkenut koulut pandemian leviämisen rajoittamiseksi, ja lapset ovat poissa viranomaisten näkyvistä, silpomiset ovat uudelleen yleistyneet.

YK:n väestörahasto UNFPA arvioi, että sukuelinten silpomisen joutuu seuraavan vuosikymmenen aikana läpikäymään 2 miljoonaa tyttöä, jotka ilman pandemiaa olisivat voineet välttyä tältä turhalta leikkaukselta. Tavoite lopettaa tyttöjen ns. ympärileikkaus koko maailmasta vuoteen 2035 mennessä, jää UNFPA:n mukaan saavuttamatta, ja työ hidastuu noin kolmanneksen.

Avustusjärjestö Solidaarisuus, joka on ulkoministeriön yhteistyökumppani, tekee tyttöjen sukuelinten silpomisen vastaista työtä Somalimaassa ja Lounais-Keniassa Nyanzan alueella. Näissä paikoissa silpomisperinne on yhä osa paikallista kulttuuria ja se määrittelee tyttöjen sosiaalisen statuksen ja avioliittokelpoisuuden.

”Koronakriisi altistaa tyttöjä sukuelinten silpomiselle. Keniassa koulujen sulkemisen myötä tyttö voi toipua leikkaamisesta kotona kenenkään ulkopuolisen huomaamatta”, kertoo Solidaarisuuden tasa-arvoasiantuntija Maria Väkiparta.

Naisten ja tyttöjen sukupuolinen typistäminen, so. leikkely seksuaaliseen nautintoon kykenemättömiksi, on yleistä vain poikkeuksellisen patriarkaalisissa ympäristöissä. Seuraava, tutkija James De Meon laatima, kartta kertoo missä:

Ensimmäisessä kansainvälisessä ympärileikkauksia käsittelevässä symposiumissa vuonna 1989 James De Meo totesi esitelmässään mm. seuraavaa:

Sukuelinten silpominen aiheuttaa vaikeaa kipua ja kauhua vauvoille ja lapsille, ja on usein erittäin vaarallista terveydelle

”Tämä katsaus esittää yhteenvedon aiemmista tutkimuksista, koskien maantieteellistä näkökulmaa alkuperäiskansojen elämäntapaa noudattavien ihmisryhmien käyttäytymiseen (DeMeo 1986,1988). Painopiste tässä tarkastelussa oli erityisesti miesten genitaalisessa silpomisessa. Genitaaliset silpomiset on yleensä luokiteltu ”kulttuuriseksi käytännöksi”, mutta on yhä enemmän todisteita, että tämä hyvältä kuullostava nimitys palvelee lähinnä sen seikan kiertelynä ja vähättelynä, että näillä toimenpiteillä on kivulloisia ja rajoittavia vaikutuksia lapsen psyykeeseen ja somaan.

Sukuelinten silpominen aiheuttaa vaikeaa kipua ja kauhua vauvoille ja lapsille, ja on usein erittäin vaarallista terveydelle, mikä antaa aiheen kysymykseen, miten tämä tapa on voinut tulla käyttöön. Ihmiset, jotka eivät noudata tätä tapaa, näkevät sen lähes aina kauhistuttavana ja uskomattomana, kun taas silpomista harjoittavien on vaikeaa kuvitella elämää ilman tätä käytäntöä.

Yleensä tämän toimenpiteen suorittaminen tai suorittamattajättäminen ovat keskeinen seikka arvioitaessa aviokelpoisuutta, ja hyvin voimakkaiden emootioiden keskipiste. Sukupuolista typistämistä puolustetaan erittäin kiivaasti niissä kulttuureissa, joissa sitä harjoitetaan.

Kyseisen tavan kehittymisestä on esitetty erilaisia teorioita, mutta niissä kiinnitetään hyvin harvoin huomiota tavan maantieteelliseen levinnäisyyteen (DeMeo 1986).

Sukupuolinen ympärileikkaus on yksi kiivaimmin puolustetuista tai vastustetuista kulttuurisista käytännöistä

Miesten ja naisten sukupuolisen silpomisen globaali levinnäisyys alkuperäisten, ei-länsimaisten, kansojen keskuudessa osoittaa historian ja arkeologian antamien todisteiden mukaisesti, että tapa on alunperin kehittynyt Koillis-Afrikan ja Lähi-Idän autiomaissa, joista se on edelleen levinnyt Saharan eteläpuoliseen Afrikkaan, Oseaniaan, ja ehkä osaan Uutta Maailmaa.

Silpominen näyttää pääasiassa levinneen alueelta toiselle maahanmuuton kautta, tai sotilaallisen valloituksen yhteydessä, kun ympärileikkaava kulttuuri on tunkeutunut kyseistä tapaa käyttämättömän kulttuurin alueelle. Se on voinut myös tulla vapaaehtoisesti omaksutuksi yhdessä muiden seksuaali- ja lapsi-vihamielisten kulttuurivaikutteiden mukana. On pidettävä myös mielessä ympärileikkauksen esiaviollinen ja puberteettiin liittyvä luonne tavan esiintyessä muuten seksuaalisesti ja intohimoisesti suuntautuneena aikana.

Olen toisaalla osoittanut, että sukuelinten silpomisen maailmanlaajuinen levinnäisyys on yhtenevä muiden patrististen lapsi-vihamielisten, nais-vastaisten ja seksuaalisuuden vastaisten kulttuuristen faktoreiden kanssa, kuten lasten kallojen muotoilu, tiukka kapalointi, neitsyys-tabu, kuukautisveri-tabu, sukulaisuuden laskeminen ja perinnön siirtyminen miehen kautta, etc.” (DeMeo 1986)

Tutkija mukaan sukupuolista silpomista harjoittavassa kulttuurissa elävät siis pitävät hyvin lujasti kiinni vahingollisesta tavastaan, ja muuttaessaan ei-silpovan kulttuurin alueelle tuovat sen tullessaan. De Meon esitelmä on luettavissa linkissä.

2 Comments

  1. YK:n hyväntekeväisyysteatteri
    7.5.2020 18:22

    Enpäs luottaisi YK:n apuun, hyväntekeväisyysteatteria hieman pahantekeväisyyden verhona.
    Keskusteluissa on YK:lle kenkää NYC:sta ja USA:sta hyvistä syistä, jotka ovat mediapimennossa.
    Aktiiveista varmaankin 99,9% on vilpittömiä ja tietämättomiä ytimen piilopuuhista.

    Vastaa
  2. Orang Utang
    7.5.2020 21:51

    Itse sanoisin, että yksi syy silpomiselle on ylitse muiden: Avioliittomarkkinoilla vanhemmat saavat ympärileikatusta tytöstä paremman hinnan kuin leikkaamattomasta.

    Se, miksi miehet maksavat leikatusta tytöstä enemmän onkin jo kulttuurisidonnainen juttu, joka olisi helppo selvittää: kyselytutkimus miehille.
    – Haluatko vaimoksesi mieluummin leikatun vaiko leikkaamattoman?
    – Miksi?
    – Paljonko enemmän olet valmis maksamaan suosimastasi vaihtoehdosta?

    Vastaa

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Scroll to top