Suomeen ei oteta vastaan Z-merkittyjä junanvaunuja Venäjältä

Perjantaina Hangon Koverharin terästehtaalle päätyi venäläisiä junanvaunuja, joihin oli piirretty tai maalattu Venäjän ”erikoisoperaatioon” liittyvä Z-tunnus.

(Kuvaan on käytetty Hangon Rintamamuseon aineistoa. Kuvan Z ei ole Hangosta.)

Lehti kysyi asiasta KWH Logisticsin toimitusjohtajalta Joakim Laxåbackilta. Toimitusjohtajan mukaan z-merkityt vaunut olivat tuoneet antrasiittia Siperiasta. Vaunut olivat liikkuneet pitkän matkan Venäjällä, joten merkinnät on voitu tehdä jossakin matkan varrella. Laxåback on ollut asiasta yhteydessä VR:ään, ja toivoo ettei vastaava enää toistu. Z-merkityt vaunut voidaan irrottaa junasta, tai maalata töhryt yli rajalla.

Hangon rintamalla käytiin taisteluja jatkosodan alussa, ja sotamuseo löytyy Hanko-Tammisaari -tien varrelta.

  • Asiasta kertoi: HBL 12./13.03. 2022.
  • Samalla suunnalla on Hangon rintamamuseo, jossa voi tarkastella mm. venäläistä sotakalustoa edellisestä sodasta.

7 Comments

  1. pöh
    13.3.2022 16:55

    Tuleeko Z kirjaimesta nyt uusi hakaristi jota ei saa käyttää missään yhteydessä?

    Itse käsitin että Z ja V alumperin käyttivät merkitsemään läntisiä ja itäisiä joukkoja?
    Toivottavasti venäjä ei ota enempää kirjaimia käyttöön, muuten on kohta vaikeaa enää kirjoittaa mitään.

    Vastaa
    1. Puolueeton
      13.3.2022 19:20

      Enpä osaa suomalaisten touhuiluun paremmin vastata.
      Kalevalalaisen kauniin hakaristin haluaisin edelleen suomalaisten tunnukseksi.

      Vastaa
    2. Huru-ukko
      13.3.2022 20:32

      Miksi muka ei voi kirjoittaa? Ihan hyvin voi nytkin: Zaatanan vladimir ja zergei zoigu, kun rupesivat ziviilejä tappamaan, kun eivät zotilaille pärjää.

      Vastaa
      1. Pekka Kemppainen
        13.3.2022 21:16

        Zinä zen zanoit! 😮

        Vastaa
  2. Seant
    13.3.2022 18:15

    Kalusto on nykyisessä sodassa pääasiassa samanlaista, niin tällä kirjaimella erotetaan, ettei ammuta omia.

    Vastaa
  3. Kalustoesittelyä
    14.3.2022 10:02

    Pelkääkö ne Hangossa että kohta sielä on esittely Venäjän nykyisestä kalustosta? 😉

    Vastaa
  4. juha II
    14.3.2022 15:39

    Typerää näpertelyä.

    Hyökkäisivät kun niin mieli tekee! ”Hyökkäyshän on paras puolustus!!!”

    Ja kuinka täyden molemminpuolisen kauppasaarron ja vihanpidon Hankoon on lonksutellut itse ”pahuuden valtakunnan” (by Ronald Reagan) junanvaunuja?

    Nälkä tulee nyt Suomeenkin WEF:n pataljoonan ”The Great Reset”:tin muodossa. ”Veikkaanpa”, että Suomen liika lihavuus ongelma eli ”kehopositiivisuus” tulee kokemaan vakavia kolhuja.

    Mutta meille selitetään kaiken olevan Putinin syytä eikä polttoaineveroa tai sähköveroa ei hallitus alenna. Vaan kuten ruotsalainen vastineensa kertoi, että jos näin tehtäisiin kaikki rahat valuisivat vain Putinille ja öljysheikeille!???
    Siis Putin ja öljysheikit istuvat umpi-sossu hallituksessa vetämässä edm. hinnoissa yli 50% veroa!

    Kyse on pelkästä kylmästä ja julmasta kansan köyhdyttämisestä, jolla aivan kuten Yhdysvalloissa demokraatti-elitistiset-kommunistit tekevät. Tullaan tietoisesti hävittämään yhteiskunnasta keskiluokka jolla voidaan varmistaa kommunistisen totalitärismin luominen niin, että tuloksena on Pohjois-Korea, jossa on upporikas elitistä elämää kerskaava ”suuri johtaja” ja nälkää näkevä keropää kansa vailla minkäänlaisia elämänedellytyksiä, jota voisi kutsua kunnikalliseksi elämäksi ja mitenkään tyydytystä tuottavaksi elämäniloksi!!!

    Vastaa

Vastaa