”The Times They Are A Changing”: Cancel-kulttuuri kanveesiin, parvihyökkäys torjuttu

Ajat muuttuvat ja kehitys kehittyy: Some-suvaitsemattomuudelle strateginen tappio, -ja vieläpä viihde-alalla.

Vasta tiistaina saimme kuulla, että Disney/Lucasfilms-konsortio ja elokuvanäyttelijöille työtehtäviä buukkaava agentuuri irtisanoutuivat yhteistyöstä poliittisesti epäkorrekteja mielipiteita somessa vain pari-kolme kertaa laukoneen sarjafilmeissä esiintyvän Gina Caranon (kuvassa) kanssa, ja näyttelijättären uran arveltiin tuhoutuneen cancel-kulttuurin mukaisen parvihyökkäyksen kohdistuessa työnantajaan ja työnvälittäjään. Tuoreimman tiedon mukaan totalitaarisen vasemmiston nettijuntta hävisi tämän skaban.

Star Warsiin nojautuvassa sarjafilmissä The Mandalorian naissoturin roolia näytellyt Gina Carano näyttää olevan soturi myös omassa elämässään. Sensijaan että käpertyisi tappioonsa menetettyään sopimuksensa Lucasfilmsin kanssa Carano saattoi kertoa perjantaina (12.02.) -vain kaksi vuorokautta takaiskunsa jälkeen- uudesta projektistaan, jossa hän on päänäyttelijä ja myös tuottaja. Tapauksella on ulottuvuutta enemmän kuin yhden elokuvanäyttelijän -tai elokuva-alan yleisestikään- kannalta: Poliittisen korrektiuden vaatimuksella, -omalla tulkinnallaan siitä, ratsastava vasemmisto sai ensimmäistä kertaa kunnolla nenilleen, ja tämä näyttää merkitsevän radikaalin muutoksen alkua.

Siitä alkaen, kun tavoitteensa piilottava vasemmisto aloitti ”pitkän marssinsa läpi instituutioiden”,  ja aloitti viihteen, median, hallinnon ja kulttuuristen meemiemme sisällön vaihtamisen, olemme joutuneet seuraamaan näennäisesti voittamatonta etenemistä tihutyöstä toiseen, -mutta tämä on liian laaja aihe tähän tarkasteluun. Sen verran avaan, etteivät ”sukupuolineutraalit liikennemerkit” tms. ole irrallaan kokonaisuudesta, jossa meihin arkipäivässämme kohdistuva impulssivirta kalibroidaan kokonaisuudessa kulttuurimarxistien -tai ties keiden- vision mukaiseen formaattiin. Totalitarismin täytyy olla totaalista onnistuakseen, eikä poikkeuksia saa jättää silmiemme eteen: Siispä liikennemerkitkin.

Vasemmiston some-juntan epäonnistuminen yhden ihmisen tulevaisuuden tuhoamisessa -ja vieläpä heille keskeisellä viihdesektorilla- saattaa näyttää yksityistapaukselta, mutta se on sekä ladun avaaja, että ensimmäinen särö marxilaisen kulttuurihegemonian monoliitissa. Minulla ei olekaan ollut pitkään aikaan näin hyvää uutista kerrottavana.

Selvittääkseni, miltä marxilainen -Suomessa taistolais-stalinistinen– kulttuurihegemonia ajassa koettuna näytti, kerron kaksi tapausta:

  • Nuori vasemmistorunoilija oli juuri oikeaan aikaan oikeassa paikassa, ja hänen radikaalivasemmistolaiset runonsa olivat juuri sitä mitä vasemmistolaisuuten heränneet 60-luvun ikäluokat halusivat Suomessa ja läntisessä maailmassa. Kas, hänen punaisuudessaan oli ihan hiukan väärä sävy. Kustantamista, arvostelua ja jakelua hallitseva puoluejuntta piti hänet disponibiliteetissä aina Neuvostoliiton surkeaan hajoamiseen asti. Silloin hänen hetkensä oli jo mennyt.
  • Suosittu esiintyjä ja teatterivaikuttaja, ja palavan-kiihkeä vasemmistolainen, kieltäytyi esiintymästä ilmaiseksi kiertueella, jonka taloudellinen tulos olisi mennyt vasemmistojärjestöjen sijasta johonkin pimeään kassaan. Seuraus: Savustettiin ulos koko suomalaisesta kulttuurielämästä. Onnekseen hän sai kiinnityksen Ruotsissa toimivaan ryhmään, jonka kreikkalaisella vetäjällä oli tietoa siitä, millaisia ongelmia stalinistinen änkyrä-siipi aiheutti niihin aikoihin hänen kotimaansa kommunistipuolueessa. Ymmärsi heti, mitä suomalainen oli saanut kokea, ja otti suojiinsa. Cancel-kulttuurilla on siis juurensa jo somea edeltäneen ajan vasemmistossa, ja jos tarkkoja ollaan: Josef Stalinissa ja Gulag-järjestelmässä.

Sama totaalisen vallan kaipuu, ja sama hyytävä viha väärien mielipiteiden esittäjiä kohtaan yhdistää 2020-luvun ”silakat” ja bannilistojen laatijat esikuviinsa omaan mahdottomuuteensa romahtaneessa Neuvostoliitossa.

Nyt ovat vasemmistolaiset Internet-soturit lyöneet kirveensä kiveen Gina Caranon kohdalla: Konservatiivista yleisöä tavoitteleva tammikuussa 2021 ensimmäisen elokuvansa julkaissut The Daily Wire ja Carano ovat tehneet sopimuksen tuotannosta, jossa Caranolla on pääosa näyttelijänä, ja jonka tuottamisesta hän myös vastaa.

”Lähetän suoran toivon viestin kaikille, jotka elävät pelossa että totalitaarinen lauma (totalitarian mob) hyökkää heitä vastaan sulkeakseen heidät ulos (cancellation)” , totesi Carano. ”Olen vasta alkanut käyttää ääntäni, joka on nyt vapaampaa kuin koskaan ennen, ja toivon, että innostan muita tekemään samoin.”

”He eivät voi sulkea ulos meitä kaikkia, jos emme anna heidän tehdä sitä”, Gina Carano

The Daily Wiren jakama twiitti esittää Disney/Lucasfilmsin pikkupoikaa uhkaavana loisteputki-miekkaa heiluttavana avaruuspahiksena:

Daily Wire -yhtiön perustaja Ben Shapiro kohdistaa kritiikkinsä suoraan Hollywoodin vasemmistomieliseen valtarakenteeseen:

”Olemme innokkaita tarjoamaan Ginan lahjakkuuden amerikkalaiselle yleisölle, joka rakastaa häntä,  ja olemme yhtä innokkaita osoittamaan Hollywoodille, että jos he haluavat sulkea ulos toisinajattelevat, he vain auttavat meitä rakentamaan X-wing:n pudottaaksemme heidän kuolemantähtensä ”, Shapiro sanoi lehden mukaan.

Aiheesta uutisoinut Sputnik News rinnastaa Gina Caranoon kohdistuneen cancel-vainon Extran lukijoillekin tutun kansalaisjournalisti Andy Ngon Antifa-terroristeista kertovan kirjan jakelijoihin ja kirjoittajaan itseensä kohdistuneeseen väkivaltaiseen painostukseen.

Mikä siellä viihteessä on niin tärkeää?

Miksi sitten viihe-ala on niin tärkeä, että sitä pitää vahtia stalinistisen keinoin, käyttäen some-ryhmähyökkäyksiä, rahaa ja väkivaltaakin jos on tarpeen? Lähestyn kysymystä toisen -kotoisen- esimerkin kautta:

Niin mikä tapahtuma-ala ja mikä ihmeen kulttuuriväki? Kas, jälkimmäisenhän me jo tunnemme: Se on se porukka johon Gina Carano ja joskus viime vuosituhannella seuraamani suomalaiset kulttuurityöntekijät eivät kuulu. Se on porukka, jonka gatekeepereinä toimivat apurahoja jakavat politrukit, joiden karvainen känny pysyy tiukasti raha-hanan nupissa, kuin vallan kahvassa.

Juurikin oman yhteiskunnallisen sektionsa valtaa pääministeri Sanna Marin ja mm. ”tapahtuma-alan” koronatuille reaaliajassa (<1vrk. viive) lämmennyt ministeri Annika Saarikko varjelevat rahoittamalla meidän yhteisillä varoillamme suhdanneherkän alan spekulatiivisia toimijoita, -joita muuten ei todellisuudessa kukaan mihinkään tarvitse. Markkinatalous polkaisee esiin *aina* huvitilaisuuksien järjestäjät, jos on maksavia lippujenostajia tiedossa. Sensijaan vuosikymmenien aikana huolellisesti rakennettua puoluejuntan valvomaa verkostoa ei hetkessä palauteta.

Yhdysvalloissa viihteen/kulttuurin kuluttajat näyttävät nyt äänestävän rahoillaan cancel-totalitarismia ja äärivasemmiston mariginaalisen poliittisen doktriinin viihteen kautta meille tuputtamista vastaan. Suomessa sama ilmiö on valtiovallan erityisessä suojeluksessa. Mutta kuinka kauan?

Luettavaa:’

Kaksi maalittamis-uutista, kaksi suhtautumista, yksi totalitarismi

7 Comments

  1. juha.
    14.2.2021 19:57

    Disney yhtiöt eivät ole enää Walt Disneyn perikunnan omistuksessa, vaan suuryhtiön, joka omistaa myös FOX-kaapelikanavan ja kuuluisan FOX:in uutiset, jotka perinteisesti kannatti konservatiivisia arvoja ja samalla Donald Trumpia ennen kuin omistajatahon käskystä kääntyi Trumpia vastaan äskeisissä presidentinvaaleissa.

    Disneyn tuotannosta on tullut täyttä kuraa ja se on pyrkinyt mädättämään perinteisiä Disneyn hahmoja tuomalla pedofilialla flirttailevia viitteitä ja nyt sensuroi Disneyn klassikkofilmejä mm. ”rasistisuuden” ym. LGBTQ+ -liikkeeseen kuuluvaa paska ideologiaa, niin että koko hieno ja ainutlaatuinen Disneyn tuotanto sekä instituutio kaikessa puhtaudessaan ja viattomuudessaan tuhotaan aivan kuten ISIS arvokkaita historiallisia kohteita siellä missä nuo eläimelliset murhaajat ja raiskaajat vain sairaan vaikutuksensa ulottavat!!!

    Vastaa
    1. Pekka Kemppainen
      14.2.2021 20:09

      Disneytä onkin arvosteltu yhtiön aiemman perhearvo-keskeisen politiikan hylkäämisestä, ja rappio-henkisen sisällön ottamisesta tuotantoon. En ole perehtynyt, onko arvostelu oikeutettua.

      Vastaa
  2. Wilma
    14.2.2021 19:57

    Milloin Sanna Marin, Haavisto, Al-Taee jne. Kansalaisoikeuden eteen?

    Vastaa
    1. tulitikkutyttö
      14.2.2021 22:35

      Eiköhän Haavisto saa huomenna Venäjältä sen verran palautetta että ei sellaista selittäjää löydy joka saisi reissun käännettyä menestykseksi.

      Vastaa
  3. Pekka Kemppainen
    17.2.2021 21:52

    17.02. 2021: https://www.rt.com/op-ed/515808-gina-carano-beat-cancel-culture/

    Gina Carano näyttää kuinka voittaa canceel-kulttuuri tekemällä elokuva Ben Shapiron kanssa. Toisten on mentävä itsenäisesti ja noudatettava esimerkkiä

    17. helmikuuta 2021 12:17

    Daily Wire on allekirjoittanut Gina Caranon kanssa sopimuksen seuraavasta hänen elokuvastaan, sen jälkeen kun joukkopainostus pakotti hänet ampumaan Disney/Lucasfilmsin The Mandalorianista.
    Caranon erottamisen Mandalorianista katsotaan johtuneen sosiaalisen median viestistä, jossa hän vertasi konservatiivien kohtelua nykypäivänä juutalaisiin kohdistuneeseen painostukseen toisen maailmansodan aikana.
    Seuraavana päivänä Caranon sopimuksen purkamisen jälkeen Ben Shapiro ilmoitti podcastissaan, että The Daily Wire oli allekirjoittanut Caranon kanssa sopimuksen näyttelemisestä yhdessä elokuvissaan. Yleinen näkemys näytti olevan ” he eivät voi sulkea meitä ulos, jos emme anna heidän tehdä sitä”.

    Tässä tapauksessa Caranon kiinnittäminen elokuvaan seuraavana päivänä sen jälkeen, kun Disney irtisanoo hänet, on merkittävä signaali. Se kertoo kulttuuri-väelle, että he eivät tule saamaan helppoa voittoa.

    ”Tämä on asenne, joka on otettava huomioon kaikessa mediassa. Omalla sarjakuva-alallani nykyisen kirjani , Preston Acevedo , taiteilija on kertonut minulle kauhutarinoita kokemuksistaan. Esitettyään taideportfolionsa jollekin hänelle kerrottiin, että jos hän ei halua osallistua politiikkaan, hän ei pääse mihinkään sarjakuviin. Hänen erityistapauksessaan valtavirran menetys oli minun voitto. On myös ollut useita entisiä armeijan jäseniä, jotka ovat lähteneet Marvelin ja DC: n yritysmaailmasta siellä olevien poliittisten elementtien takia tai poliittisten vakaumustensa vuoksi.”

    Laura Loomer: Gina Carano on oikeassa verrattaessa kulttuurista pois-sulkemista holokaustin esiasteeseen
    Tämä prosessi kestää vuosia, ja silloin tällöin monien ihmisten on myös laitettava siihen rahansa. Konservatiivisten sijoittajien on aloitettava näiden hankkeiden rahoittaminen. Konservatiivisten kuluttajien on tuettava heitä, koska jotkut riippumattomat tekijät käyvät joukkorahoituksen kautta yrittääkseen toteuttaa unelmansa. Ja niiden, jotka yksinkertaisesti vastustavat pois-sulkemista (cancel), riippumatta heidän poliittisesta väristään, on autettava edistämällä näitä taiteilijoita suusanallisesti tai sosiaalisen median kautta.

    Joten, Shapiron väliintulo on positiivinen liike, jota Hollywood tarvitsi. Tämän sanottuaan on turhaa, jos seurantaa ei ole. Tämä on vain yksi alue, jossa konservatiivien on tehostettava toimintaansa. Jos he ovat tyytymättömiä, he menettävät taistelun, joka ei vaikuta vain seuraaviin neljään vuoteen, vaan seuraaviin 40.

    Vastaa

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Scroll to top